Siirt İl Sağlık Müdürlüğü

T.C. Sağlık Bakanlığı
Siirt İl Sağlık Müdürlüğü

Facebook Twitter Google Plus Linkedin

12 Ekim Dünya Artrit Günü

Güncelleme Tarihi: 12/10/2018



12 Ekim 2018 tarihi Dünya Artrit Günü olup, bu gün kapsamında, özellikle Ankilozan Spondilit hastalığı ve bel ağrıları ile ilgili toplumun konuya dikkatinin çekilmesi amaçlanmaktadır.

Bel ağrısı, oldukça sık görülen, yaşam kalitesi üzerindeki olumsuz etkilerinin yanı sıra doğrudan (tanı ve tedavi giderleri) ve dolaylı (iş gücü kaybı) ekonomik kayıplar nedeni ile topluma maliyeti yüksek önemli bir sağlık sorunudur. Ağrının kronikleşmesi ile ortaya çıkan sakatlık özellikle gelişmiş ülkelerde  iş gücü kaybı ve üretim azalmasını etkileyen en önemli faktörlerden biri haline gelmiştir. Bel ağrısı bir aktivite (ağır kaldırma) ya da travma (düşme, çarpma) sonrası başlayabileceği gibi belirgin bir neden olmadan da ortaya çıkabilir. Dünyada yapılan araştırmalar insanların %80’ inin hayatları boyunca en az bir kez bel ağrısı yaşadıklarını ortaya koymuştur. En sık görülen ağrı tipi mekanik bel ağrısıdır.

Ankilozan Spondilit (AS), özellikle omurgayı etkileyen, ağrılı, kronik, ilerleyici, sebebi bilinmeyen romatizmal bir hastalıktır. AS’ nin 8-45 yaş arası başlayabileceği bilinsede genellikle 15-30 yaş arası daha sık ortaya çıkmaktadır. AS hastalığının ortaya çıkmasında en önemli faktör genetik yatkınlıktır. AS erken tanısı için sorgulanması gereken hedef kitle 20’ yaşlarda bel ağrısı başlamış, üç aydan uzun süreli bel ağrısı olan hasta grubudur. AS omurganın yanı sıra sıklıkla omurganın leğen kemiğiyle yaptığı eklem, daha az sıklıkla kalça ve omuz gibi büyük eklemleri tutar.

Mekanik nedenlere bağlı bel ağrılarından korunmak için;

  • Her gün düzenli olarak bel ve karın kaslarını güçlendirici egzersizler yapın 
  • Gerekli durumlarda ağır nesneleri; beli dik pozisyonda tutup, dizleri bükerek çömelip, ağırlığı kollara ve bacaklara vererek kaldırınız
  • Ayakta uzun süre durmaktan kaçınınız
  • Çay ve kahve tüketimini azaltınız
  • Stresle başa çıkma yöntemleri geliştiriniz
  • İşiniz gereği oturuyorsanız, yarım saatte bir ayağa kalkıp vücudunuzu esnetiniz
  • Yürüyüş ve yüzme bel ağrısını önlemede uygun sporlardır. Farklı sporlarla uğraşanların spora başlamadan önce ısınma ve sonrasında da esneme egzersizlerini yapmaları sakatlıkların önlenmesinde önemlidir.
  • Kilo vermek bel ağrısı riskini azaltır.

Okul Çağı Çocuklarda:

Omuz çantaları: Ağır çanta elde veya omuzda tek taraflı taşınıyorsa omurganın yapısı üzerinde kalıcı sakatlıklara kadar gidebilen ve ömür boyu sıkıntıya sebep olabilecek zararlar doğurabilir.

Ağır çantayı tek omuza takanlarda vücut ağırlık merkezini dengelemek için gövde ve omurga bir tarafa veya öne doğru (kambur) eğilmek zorunda kalır. Ağır çanta elde veya omuzda tek taraflı taşınıyorsa omurganın yapısı üzerinde kalıcı olabilecek olan sakatlıklara kadar gidebilecek zararlar doğurabilir. Ağır tek taraflı omuz çantası taşıma durumunda boyun kaslarında gerginlik, ensede ağrı ve gerilim baş ağrısı oluşabilir. Omur kemikleri, omurga eklemleri ve kemiklerin arasındaki kıkırdaklar aşırı ve yanlış taşınan yüke maruz kalarak zarar görebilir. Kıkırdak dokular kan dolaşımı ve damarları olmayan dokulardır, eklem sıvılarından beslenirler bu nedenle aşırı yüke maruz kalmaları yapılarının bozulmasına, erken yıpranmalarına ve yaşlanmalarına yol açar.

Okul çantalarının uygun kullanımı nasıldır?

1-Özellikle çantanın askılarının uzun ve gevşek oluşu durumunda vücudun ağırlık merkezinin arkaya kayması sonucu bel kaslarında aşırı zorlanma ve ağrı meydana gelir, dikkate alınmazsa ileri yaşlarda belin içe kavsi artarak (hiperlordoz) bağlı bel ağrıları oluşur.

2-Çanta ağır olacak olursa ve/veya tek taraflı omuz askısı kullanılacak olursa kas zorlanmalarına neden olur.

3-Özellikle boyun hızlı arttığı yaşlarda tek el veya omuzla taşınan çantalar omurgada sağ veya sola eğilmeler (skolyoz ) gibi duruş bozukluklarına ve sırt ağrısına neden olabilir.

4-Çantayı sağa ve sola eşit derecede yük dağıtacak şekilde orantılı yerleştirmek gerekir. Bele binecek olan yükü azaltmak için ağır olan eşyalar sırta yakın konulmalı, daha hafifleri daha uzağa yerleştirilmelidir.

5-Sırt çantalarını mümkün olduğunca alçaktan kaldırmamak lazım. Eğer alçaktan kaldırmak gerekirse, dizin üzerine çökerek kaldırmak gereklidir.

SİİRT İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ